DOJ Amerika hanya cari makan Saman Sivil kes 1MDB- Peguam

Department-of-justice-1mdb.jpg

DOJ DAN 1MDB

Kongres Amerika telah luluskan dua akta penting iaitu Organized Crime Control Act (OCCA) dan Comprehensive Drug Abuse Prevention and Control Act (CDAPC) pada tahun 1970. Akta ini merupakan salah satu usaha Amerika untuk membenteras kartel dadah di Amerika.

Penguatkuasaan akta tersebut membolehkan pihak berkuasa Amerika mengambil tindakan Mahkamah untuk menyita dan mendapatkan semula aset-aset (civil forfeiture) yang dikaitkan dengan kartel dadah. Take note that “seize and forteiture” was only allowed in drug related cases.

Ramai tidak tahu bahawa musuh nombor satu Amerika adalah dadah. Bukan Osama. Bukan ISIS.

Daripada Nixon kepada Clinton sehingga ke Obama, peruntukkan bajet untuk benteras kartel dadah mencecah angka berbilion. Jangan ingat perang Amerika berkisar di Iraq dan Afghanistan sahaja lah kan?

Pengedaran dan penyeludupan dadah menjejaskan nilai mata wang Dollar Amerika kerana perdagangan dadah bukan sahaja menjalankan aktiviti pengedaran dadah tetapi juga melibatkan pengubahan wang haram (money laundering) yang melibatkan berbillion Dolar Amerika (Ref : United Nations Office on Drug and Crime, 2011).

Menurut Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (yes your darling DOJ) pula, anggaran pendapatan jualan haram dadah meningkat daripada lingkungan $ 13,6 bilion kepada $ 48,4 bilion setiap tahun. That is one mega big “money laundering exercise”.

Perkara ini dipandang serius oleh setiap Presiden Amerika kerana ianya melibatkan bukan sahaja isu ekonomi dan nilai mata wang negara tetapi turut behubung kait dengan isu sekuriti negara.

Selepas 9/11 dan perang dadah yang bermula pada zaman Escobar dan masih berterusan hingga ke hari ini, Amerika sanggup kompromi civil liberties yang didukungnya sehingga sanggup beri kuasa yang luas kepada agensi penguatkuasa mereka.

[baca di sini:http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/drugs/cron/ ]

Pada tahun 1984, satu lagi akta iaitu Comprehensive Crime Control Act of 1984 (CCCA) pula telah diluluskan. Melalui OCCA ini, pihak berkuasa Amerika telah diberi kuasa untuk “seize and forfeiture” apa sahaja harta yang disyaki “haram”. (Info : CCCA digubal oleh DOJ sendiri)

Jika OCCA dan CDAPC hanya memberi kuasa untuk sita aset daripada perdagangan dadah, CCCCA pula memberi kuasa untuk sita aset daripada apa-apa atau mana-mana punca yang haram atau ‘black money’.

OCCA ini dikritik dan dikecam hebat sehingga ke hari ini kerana membolehkan pembekuan harta dibuat berdasar kepada satu laporan sahaja. Tidak ada kriteria bukti maupun keperluan untuk jalankan siasatan sebelum proses “seize and forteiture” aset haram dibuat.

Tahu tak aset yang haram yang ingin disita tidak perlu dikenal pasti secara spesifik pun mengikut spesifikasi penggubalan Akta CCCA oleh Kongres pada tahun 1992.

Misalnya, jika aset haram A adalah sebuah rumah berbumbung hijau, maka proses “seize and forteiture” boleh dilakukan kepada mana-mana rumah berbumbung hijau di dalam kawasan tersebut. Faham?

OCCCA dikecam hebat oleh pemimpin, pemikir dan rakyat Amerika sendiri kerana, di antara yang lain, :

1) mempunyai kriteria standard of proof yang ‘non existent’
2) melanggar Fourth Amendment
3) memberi “unsupervised powers” kepada Peguam Negara mereka (take note, please!)

The actual truth is that DOJ are seizing people’s property based solely on “hearsay”—rumor and gossip— from anonymous informants.

How else would you explain why use terrorism and drug related laws to investigate a corporate governance related issue?

(FYI:Hearsay Evidence is held in such low esteem in the American judicial system that it cannot be introduced into court in criminal proceedings.TAPI KETERANGAN HEARSAY YANG SAMA BOLEH DIGUNA UNTUK SITA HARTA PULA?! AMERICAN JUSTICE, WHAT?)

Penjelasan latar belakang kuasa seizure dan forteiture adalah penting agar kamu faham bahawa :

1) Tindakan DOJ untuk menyita aset dan akaun yang disyaki berkaitan dengan ‘penyelewengan wang 1MDB’ dan Najib’s 2.6 billion tak bermaksud ada bukti kukuh Najib curi duit 1MDB via Jho Low. DOJ ambil tindakan ini hanya berdasarkan kepada satu laporan yang difailkan oleh Matthias Chang dan Khairuddin.

Sebab tu Peguam Negara komplen kenapa DOJ tak berurus dengan dia. Boleh lah nanti dia tunjuk bukti yang disahkan oleh SPRM sendiri.

Faham sekarang tak saman DOJ ini tak bermaksud bukti baru timbul seperti yang didakwa oleh Mahathir dan geng.

Faham tak kenapa DOJ boleh mulakan prosiding sita aset tanpa sebarang bukti dan hanya berpandu kepada sebuah laporan biasa sahaja

2) Cincin belian yang orang tuduh Rosmah terima daripada Jho Low tu sebenarnya cincin yang dibeli oleh Jho Low ketika melamar Miranda Kherr. Baca

[http://www.theedgemarkets.com/…/how-1mdb-blockbuster-starri…]

It’s an absolute lie that Rosmah got the ring from Jho Low. Dalang di sebalik fitnah ni akan didedahkan kemudian.

Dan, entah bila orang akan terima hakikat bahawa Jho Low sebenarnya dilantik oleh Sultan Terengganu dan di dalam Hansard PAC , ianya ditulis bahawa Jho Low adalah penasihat bagi pihak Arab, bukan 1MDB.

Kalau bukan wang 1MDB, kenapa pula kita nak peduli Jho Low buat apa dengannya?

Sebenarnya Proses seizure and forteiture ini mirip proses di mana kereta kita ditarik kerana salah parking.

Seperti mana kita dikehendaki pergi ke depo dan bayar denda untuk dapatkan semula kereta, pemilik harta yang dirampas DOJ harus failkan petisyen untuk prove their innocence. Itu sahaja.

Sekarang faham tak kenapa saman sivil DOJ ni sebenarnya sebuah ‘no issue’. Cuma hangat kerana politik.

Akhir sekali, adalah aneh kenapa faktor utama kenapa DOJ menjalankan proses seize and forteiture tidak dibangkitkan oleh sesiapa pun sehingga ke hari ini iaitu polisi equitable sharing yang dipraktik oleh pihak Amerika.

Menurut Wikipedia:

” Equitable sharing refers to a United States program in which the proceeds of liquidated seized assets from asset forfeiture are shared between state and federal law enforcement authorities. A 1984 law set up the arrangement in which state and local police can share the seizures with federal agents.”

Secara ringkas, Equitable Sharing adalah sebuah program yang diperkenalkan oleh DOJ (who else la?!) di mana hasil jualan daripada aset yang disita dikongsi bersama beberapa agensi penguatkuasa yang dipantau oleh DOJ sendiri:

Baca yang berikut : Between the 2000 and 2013 calendar years, the Department of Justice paid out more than $4.7 billion in equitable sharing proceeds to state and local law enforcement agencies, including those in U.S. territories. Baca di sini

[http://ij.org/pfp-state…/policing-profit-federal-government/]

Jika untung sebegini, siapa perlu bukti untuk rampas aset?

DOJ- Adalah serigala. Bukan hero.

Oleh: Yuktez Vijay

Lain-lain berkaitan

http://www.agc.gov.my/agcportal/uploads/files/Publications/Press/MalaysianOfficial1(Q%26A).pdf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s